tirsdag 31. mai 2011

"Yes ma`m"

Dagane vi hadde i Hong Kong brukte vi godt. Grytidlig neste morgen vaakna vi saann som vi pleide i Fiji, og kl. 7 hadde vi allerede spist frokost, og hadde faatt paa oss joggesko og var klare for aa prove ut treningssenteret. Etter ei god treningsokt gjorde vi oss klare for en lang dag med shopping. Ettersom vi hadde H&M rett attmed oss gikk det vekk litt tid der. Vi reiste til et nytt kjopesenter med 13 etasjer, men etter vi hadde gaatt gjennom fem av etasjane ga vi opp, ettersom det nesten var umulig aa komme seg fram i folkemengden. Dei andre alternativa var air-con kjopesenter med berre dyre merker som Gucci og Guess. Vi folte oss ikkje heilt heime der heller. saa vi sokte tilflukt paa Starbucks nok en gang. Vi var og innom en to etasjes elektronikkmarked der man maatte prute paa ipoder, telefoner og datamaskiner. Absurd.

Vi brukte dag nummer to til aa vere turister. Vi tok en bane i nesten 60 graders vinkel opp til en Peak der man hadde utsikt over heile byen. Umulig aa telle alle skyskraperane i Hong Kong! Oppe paa peaken var det kjopesentere, cafeer og ikkje minst Madame Tussuads. Der fikk vi sjaa Lady Gaga, The beatles, Bush, Obama, og andre kjente fjes. Kanskje det skumleste hittil paa turen var torturkammeret vi gikk igjennom. Vi gikk med et par fra Pakistan (eller rundt der) og matte holde kverandre paa skuldrane som et tog. Dama fikk gjennomgaa sida ho var saa heldig aa ha Guri bak seg. Rart om ikkje ho dama kom ut med blamerker. Vi hylte og skreik, og vi visste ikkje at det skulle vere levande folk der i tillegg. Dei hoppa mot oss, og vi tissa nesten i shortsen et par ganger. Vi fikk ogsaa med oss et par til turistattraksjoner som et gammlet tempel som hadde mysta sjarmen sin littegrann ettersom den var omringa av hoge skyskrapera. Paa kvelden spiste vi oppe paa tak-tapasbaren i 32.etasje. Vi satt paa sakkosekker ute paa en veranda og noyt utsikten. Vi bestilte oss reker, blekksprut, oliven og fetaostvaarruller og en pizza ( i tillfelle vi ikkje likte det forstnemnte). Vi blei positivt overrasket over rekene, men det aa tygge en seig blekksprut med sugekopper var ikkje like populert saa vi svelgte dei ned heile. Vi blei og invitert med paa en av dei mest eksklusive barane i Hong Kong, vi kunne ikkje seie nei til det! Vi stakk ogsaa hodet innom en russisk isbar der alle gikk med store pelskaaper. Maatte oppleves! Ettersom vi kom seint i seng, vaakna vi opp med et rykk 10 min for vi maatte sjekke ut. Litt stressende med tanke paa at all bagasjen laag utover golvet. Vi fikk heldigvis en time til etter Ingeborg hadde ringt ned til resepsjonen og forklart situasjonen. Takk for det! Vi benytta resten av dagen i Disneyland. Vi saag Lion-king (kortversjon-musikal), danserane, kostyma og sangerane var heilt fantastiske! Vi fikk og klem av Langbein, naake Ingeborg var veldig begeistra over. Vi tok og en sjuk space- berg og dal-bane, der man var omringa av stjerner og planeter. saaklart fikk vi og tid til litt suvenirshopping og mikkemus-is. Tilslutt paa dagen saag vi et sjukt lysshow over disneyslottet, masse raketter!

Tidlig om morgenen den 30.mai tok vi flyet til Filippinene. Vi blei mott av klam luftvegg, og skjonte fort at ting kom til aa bli veldig annerledes enn Hong Kong! Vi tok taxi til hostellet vaart (som laag over en starbucks). Der oppdaga vi fort at det sprang ei mus rundt i gangane, og at vi var for store til aa benytte oss av doane der. Skulle man sitte med dora lukka, maatte du ha beina utenfor dora, og rumpa alt for langt opppaa sete. Du kan sjol tenke deg til problematikken!
Vi tilbringte to dager i Manila. Vi dro til Mall of Asia, verdens tredje storste kjopesenter. Der benytta vi oss av veldig billig kroppsmassasje, og vandra rundt til beina verka.
Etter to mnd. i meir vestlige land hadde vi nesten glomt korsen det var aa faa saa mange blikk. Folk legger ikkje skjul paa stirringa si, og uttrykker gjerne det dei ser. Her er det blitt vanlig aa skulle vere hoflige mot turistane. Ordet ma`m blir derfor flittig brukt. "Yes ma`m", "Thank you ma`m", "Please ma`m", "Hi ma`m, how are you doing ma`m?". Det blir veldig irriterande i lengda, men vi prover i skjule irritasjonen.

I gaar tok vi nattbussen til Legazpi. turen tok ti timer, men foltes masse lenger! trafikken var heilt kaotisk. I et land med hoyrekjoring holdt bussjoforen seg meir paa venstresida (konstant forbikjoring). etter vaart syn var vi ner aa kresje fleire ganger. men vi innsaag at vi ikkje kunne gjere naake med det sida alle kjorte saann, saa vi sovna tilslutt. Men vaakna nok kvert 10 min med rykk og braabremsing. (vi skjonner kanskje no kvifor dama paa turistkontoret anbefalte oss aa ta fly).
No er vi i Donsol, og vi er nok dei einaste turistane her. Men vi haaper paa aa faa sett kvalhaier, ettersom det er derfor vi reiste heile veien hit.