lørdag 12. mars 2011

Vi lever!

Vi har tilbrakt 9 fantastiske dager i Malawi(der internettilgangen var veldig daarilg). For aa komme oss dit tok vi et tog fra Dar es salaam til Mbaya. Vi endte opp paa forste klasse, sida det var fullbooka paa 2. og 3.klasse, naake som vi pusta letta ut for i etterkant, ettersom vi fikk ei skikkelig seng! Vi delte kupe med to smaasure og frekke damer, og en sot liten baby. Dei provde aa plassere babyen paa oss heile tida, saann at dei kunne faa sove. naar Guri hadde lagt seg for natta, blei ho til og med vekt opp av at mora stakk babyen opp i tryne paa ho. "The baby wants you, let it sleep with you tonight". Etter to minutt med "neineineinei" fra Guri si side, fikk vi endelig litt fred. Da vi satte beina vaare i Mbaya, foltes det fremdeles som vi gynga fram og tilbake, ettersom togturen foltes meir som en baattur i storm.Vi satte oss inn i en minibuss paa vei til grensa til Malawi. Der blei vi kjent med Dylan fra Canada, Pernille og Rose fra Danmark og Marlaine fra Holland. Dette ble den nye reisegjengen til Nkhata bay. Minibussen blei forst stappa med menneske, deretter fylte dei hullromma med fisk! naar det ikkje var meir plass, og lukta ikkje var til aa takle, hang dei fleire ute paa vindusviskerene og i speila.

Vi hadde noen flotte dager i Nkhata bay, som besto av :
-Torden og lyn-storm hver natt.
-Skrik og vrael da vi oppdaga at vi delte rom med titalls firfirsle. (MEN dei aat iallefall opp myggen)
-Nattdykk i Lake Malawi, der vi ikkje saag meir enn det lommelykta lyste opp. Lyset trakk til seg den spesielle dolphin fishen, som blei vaare svomme-buddyer.
-Middag hos Rastamannen. Tok to timer aa faa maten, sida han berre hadde ei steikepanne. men maten var veldig god og billig! (lurer paa om han tenkte " eg har ei steikepanne, la meg aapne en resturant")
-ol
-Happy coconut som lagde dreads paa Guri!
-Nydelig soloppgang
-Og ikkje minst: flotte folk! :)

Vi to forlot dei andre og reiste til Liwonde nasjonalpark. Noe som tok oss 14 timer i ubehagelige sitteposisjoner. Da vi endelig nerma oss, var det allerede blitt morkt, Bussen slapp oss av, og der sto vi. Vi saag et hostell like bortafor, men der var det fullt! shit! vi fikk beskjed om at neste hostell var 6 km lenger nede langs den morke og forlatte hovedveien. Heldigvis gikk vi forbi en resturant, der det satt en gjeng fra Sor-afrika. Dei tilbudde seg aa kjore oss, saa vi hoppa bak i lasteplanet, og blei trykt frakta til et hostell. Fjohh!
Dagen etter blei vi kjort til en lodge like utenfor nasjonalparken. For en fantastisk plass! Vi budde i et lite safaritelt, og om natta kunne vi hore flodhestene trakke og brole. Vi var paa en kanosafari, der vi var veldig nerme flodhestane, og paa en bilsafari, der vi slapp ti andre nysgjerrige safaribiler naar vi saag et kult dyr.

Reisa gikk deretter til hovedstaden:Lilongwe. Vi kom seint fram, og ettersom vi berre hadde ete frukost den dagen var vi heilt skjelven etter pizza! Den pizzaen vi fikk paa mamma mia resturanten kan vi leve paa i fleire veker! Onsdag er dagen det skjer. saa etter vi var gode og mette, reiste vi paa en uteplass med bar og volleyballbaner. Der motte vi dei koselige romvenninnene vaare, og gjorde et forsok paa aa laere afrikansk rompeshaketeknikk! Som nordmenn flest var vi gira paa nattmat, chapati og kylling i suppe har aldri smakt bedre :)

Naar vi kom til hovedstaden og la merke til at det var junk-food paa kvart gatehjornet, var det noe som klikket for oss. Vi dro med Sara (romvenninna vaar) og stappa i oss Milkshake, isfrappe, nachos, pitabrod, brus og kinamat. Rett for vi skulle ete kinamat, motte vi paa Dylan (han fra Canada, som vi reiste sammen med). Han blei baade med aa spise, og vi lokka han med oss opp kl.4 paa natta for aa ta tidligbussen mot Zambia. Vi angra nesten litt naar vi merka at han ikkje hadde skifta kleda han hadde paa seg da vi gikk tilbake fra resturanten kvelden for. Ettersom det er regntid i Malawi, blei vi utsatt for et bombeangrep av ei regnbyge. Det resulterte i at han blei ei levande stinkbombe. men vi er blitt veldig glad i han fordiom. Og sida vi maatte vente i fleire timer pa grensa mellom Malawi og Zambia, torka han i solsteiken.

Bussturen til Livingstone tok oss 22 timer, og var ikkje berre fryd og gammen for Ingeborg. Paa den forste bussen blei vi utsatt for ei ny kraftig regnbyge. Og ved vinduet ved siden av Ingeborg begynte det aa renne vatten over Ingeborg. Etter fleire McGyver-forsok med klut maatte ho berre gi opp, og godta situasjonen. Med tanke paa at bussen allerede var overfylt var det ikkje stort anna aa gjere. Men med freidig mot satte vi oss paa en ny buss. I denne bussen gikk ikkje vinduet atmed Ingeborg igjen, det var kveld, og trekken var iskald. Dette resulterte i at stilongsen ble om til et skjerf, ullskjorta kom i bruk, og heile Ingeborg satt som en potet oppi lakenposen sin. Brrrr.

I dag er vaar forste dag i Livingstone, Zambia. Paa hostellet har dei kjokken (forste hostellet paa reisa som har hatt det), saa i kveld blir det kokkelering av nudler med gronnsaker. Og forhaapentligvis kan vi ta ibruk jacuzzien som staar til disposoisjon!